Quizlet to kolejna aplikacja
chętnie stosowana przez anglistów, ale nadająca się do wykorzystania przez
nauczycieli różnych przedmiotów i przez uczniów do samodzielnej nauki, powtórek
na telefonie w czasie dojazdu do szkoły czy czekania na autobus. Tak, jak w
części 1 o grze Kahoot!, piszę dziś o aplikacji, którą można wykorzystać w
pracy domowej, ale równie dobrze sprawdzi się na lekcji.
Podstawową funkcją Quizleta
jest nauka słówek w postaci fiszek, ale w różnej formie. Fiszki w gotowych
zestawach można czytać, odsłuchiwać, poprawnie zapisywać, przeliterowywać, testować
czy grać. Ta wersja jest dostępna bez rejestracji.
Jednak nauczyciel lub uczeń
po darmowej rejestracji ma możliwość tworzenia własnych zestawów. I mogą to być na przykład definicje do pojęć. Wpisałam
przed chwilą w quizlecie słowo „pojęcia” i pokazało mi się 20 stron z ponad 20 quizami
na stronie, czyli tylko pod takim tytułem można znaleźć kilkaset quizów z
różnych przedmiotów. Trzeba je przetestować przed użyciem lub wykonaniem
własnych, żeby samemu się przekonać, co się sprawdzi w naszym przypadku.
Quizleta można wykorzystać w
mniej typowy sposób, na przykład do uczenia pisania. Niedawno za pomocą tej
aplikacji wykonałam dla swoich uczniów w gimnazjum zadania na pisanie typowo
egzaminacyjnego maila z języka
angielskiego. Mogę się podzielić linkiem do tego testu z uczniami czy
nauczycielami korzystając z opcji „share”. Mogę też wydrukować wygenerowany
test, korzystając z kilku możliwych opcji. I ja tak właśnie zrobiłam – przygotowałam test tak, by mieć mail w częściach
i zadaniem uczniów było ułożyć z niego całość przez czytanie, uczenie się na
pamięć i zapisywanie już w całości. Oczywiście można to równie dobrze zrobić w
edytorze tekstu, ale quizlet pozwala na wielokrotne i samodzielne (również w
domu) ćwiczenie zarówno pisania jak i komponowania tekstów według podanych
wskazówek. Uczniowie mogą też edytować quiz i na przykład dokonać tłumaczenia
albo napisać innego maila według tego samego wzoru.
https://quizlet.com/_3y4auh
Quizlet pozwala też na
wielokrotne wykonanie zadania w formie gry, bo uczeń pokonuje sam siebie,
walcząc o najlepszy czas wykonania zadania ( match - dopasuj). To samo zadanie można zrobić w klasie na tablicy interaktywnej,
sprawdza się znakomicie, gdy uczniowie kolejno na jednym koncie mierzą się z
najlepszym czasem.
Znakomitą opcją do
wykorzystania w klasie, na przykład w formie sprawdzenia zadania domowego, jest
Quzizlet live. Wymaga on skorzystania z kilku urządzeń mobilnych, co najmniej
6. Po wybraniu opcji Quizlet live dostępnej przy każdym zestawie fiszek (lepiej
wybrać tradycyjne zestawy, które zawierają więcej elementów) uczniowie
otrzymują PIN do wpisania na telefonie czy komputerze, aplikacja dzieli uczniów na zespoły i nadaje im nazwy.
Uczniowie powinni usiąść w swoich grupach i współpracować (można też dołączyć do
tych grup osoby bez dostępu do telefonu). Należy zapoznać uczniów z zasadami, np.
wyświetlając demo aplikacji. Uczniowie wybierają poprawną odpowiedź, jeśli się
wyświetla na ich ekranach, nie klikają w przypadkową, bo to sprawia, że gra
zaczyna się od początku. Gra jest emocjonująca, ale i przy okazji uczy, bo po każdym
błędzie wyświetlane są poprawne odpowiedzi, więc uczniowie mają szansę się
poprawić, czyli nauczyć się czegoś. Polega też na współpracy w ramach zespołu i
na rywalizacji z innymi grupami. Gra daje też nauczycielowi informację, co
uczniowie umieją, bo po zakończeniu gry pojawiają się jakie najczęściej mylone
przez uczniów odpowiedzi. Możliwe jest również zorganizowanie quizlet live poza
klasą, ale wymaga to synchronizacji i dyscypliny uczestników.
Warto jednak
poeksperymentować z różnymi opcjami i nauczyć uczniów tworzenia własnych
zestawów, również dlatego, że jest to bardzo efektywne narzędzie do uczenia się
samodzielnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz