Chciałabym dziś napisać, jak wykorzystuję padleta i dlaczego właśnie padlet wydaje mi się bardzo
wszechstronną aplikacją.
Pierwsze wykorzystanie to rodzaj kroniki, jaką prowadzę dla
naszej grupy SETI ( Sejny English Teacher Initiative). To zespół nauczycieli z Sejneńszczyzny
i sąsiedniej Litwy, z którymi spotykamy się raz w miesiącu, by wzajemnie się
uczyć i rozwijać. Na swoim padlecie zapisałam historię naszych ponad dwuletnich
spotkań. Każdy wpis mogłam wzbogacić zdjęciem, prezentacją czy linkami do
omawianych przez nas stron, artykułów, pomysłów. W ramach SETI gościliśmy w Sejnach Lecha
Mankiewicza, który opowiadał nam o Khan Academy i innych inicjatywach, Ludmiłę Rycielską,
autorkę projektu SALA. Taką kronikę mogą
oglądać członkowie SETI i wszystkie osoby, które otrzymają ode mnie link. Mogą
otwierać załączniki i wstawiać własne posty czy komentować te już
zamieszczone. Można taką kronikę również
wydrukować w formie PDF.
Do czego jeszcze używam padleta?
Tworzę padlet dla swoich uczniów. Jeden z padletów, który założyłam
związany jest z tzw. black stories, czyli opowieściami - zagadkami. Opowiadam
więc zagadkę – opublikowałam ją w padlecie Black stories Romeo i Juliet – o
tajemniczej śmierci Romea i Julii, którzy leżą na podłodze wśród pokruszonego
szkła i w kałuży wody, okno w pokoju jest uchylone, wieje wiatr, nie ma nikogo
w domu. Zadaniem uczniów jest rozwiązać zagadkę poprzez zadawanie właściwych
pytań. Nauczyciel (prowadzący zabawę) odpowiada na postawione pytania: tak,
nie, brak związku. W grę oczywiście można zagrać bez padleta ( a zestawy black
stories wydane zostały w postaci kart), ale dzięki użyciu padleta na lekcji
możliwe jest interaktywne zadawanie pytań przez uczniów. Jeśli korzystamy z
tablicy interaktywnej i mamy dostęp do internetu, to pytania zadawane przez
uczniów za pomocą telefonów pojawiają się na tablicy i nauczyciel wtedy na nie
odpowiada. Możemy włączyć opcję w udostepnieniach: „można moderować”, by móc
poprawiać wpisy uczniowskie, zanim pojawią się na tablicy widoczne dla
wszystkich. O tyle jest to lepsze niż zapisywanie pytań na
tablicy, czy po prostu ich zadawanie nauczycielowi, że więcej uczniów ma odwagę
zadać pytanie, wszyscy uczniowie widzą pytania i można do nich łatwo wrócić,
rozwiązując zagadkę. Można też poprosić uczniów, by zadali jedno lub więcej
pytań w domu. I dopiero na lekcji zacząć odgadywanie zagadki. Można taki padlet
użyć wielokrotnie, usuwając posty czy je przerabiając.
Inne wykorzystanie padleta to zadanie dla uczniów. Mój
padlet dla klasy III gimnazjum polegał na ułożeniu definicji do pojęć
związanych z kulturą, akurat ten padlet dotyczył języka angielskiego,
słownictwa związanego z kulturą i zdań złożonych z where, which, who . Zadaniem
uczniów było zdefiniować pojęcie otrzymane na kartce i dobrać do niego
odpowiednią ilustrację. Po wykonaniu tego zadania przez uczniów i zatwierdzenia
ich postów na tej stronie, zmieniłam to zadanie, na zadanie z lukami, które z
kolei uczniowie mogą rozwiązywać w ramach powtórzenia czy podsumowania
wiadomości.
Można też padlet potraktować jako miejsce gromadzenia linków czy innych
materiałów związanych z danym tematem czy przypisanym do danej klasy jako
aktualna tablica z wiadomościami, tablica związana z danym działem czy omawianą
lekturą. Można ją potraktować jako
miejsce, gdzie uczniowie wypowiedzą się na określony temat, opowiedzą o sobie,
czy zrobią wspólny projekt, wymienią się materiałami czy pomysłami.
Korzystanie z padleta jest na tyle proste i intuicyjne, że
wystarczy krótkie szkolenie, by uczniowie czy nauczyciele sobie z nim poradzili.
Podzielenie się linkiem do padleta bez opcji zmieniania postów czy komentowania
pozwoli na wyświetlenie przez inne osoby tablicy z przygotowanymi materiałami,
linkami czy wiadomościami, zgromadzonymi w jednym miejscu.
Warto przetestować też różne sposoby wyświetlania i
układania treści na stronie, które oferuje ta aplikacja, w postaci kolumn,
strumieniowo, czyli posty jeden pod drugim, w postaci siatki czy ściany. Przy tworzeniu
padleta można spersonalizować jego
nazwę. A link do padleta można uzyskać też w postaci kodu QR.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz